In Adformatie nr. 2 van dit jaar stond een interessant artikel over creativiteit en de rol van bureaus. Het ging over de aardverschuiving binnen de bureauwereld, die wordt veroorzaakt doordat er allerlei consultancy’s opstaan die adviseren over de digitale transformatie, doordat klanten door digitale technieken steeds meer zelf kunnen en doordat een leger aan – digitaal goed vindbare – freelancers zijn diensten aanbiedt. De existentiële vraag dringt zich kennelijk op bij bureaus.
En het antwoord als je het mij vraagt?
In de kop van het artikel worden Ter Schegget en Keller van de Publicis Group geciteerd: ‘Creativiteit is te belangrijk om aan creatie over te laten’. Dat is de spijker op zijn kop. Creativiteit moet verwoven zijn in elke functie van het bureau; bij strategen, account managers, vormgevers, social media experts, web-designers. Een bureau onderscheidt zich van freelancers, door het vermogen om al die creativiteit op te stapelen tot die ene unieke communicatie-oplossing die het verschil maakt en de klant verder helpt. Het veranderende medialandschap, met slimme algoritmen en technische mogelijkheden, speelt in op de manier waarop mensen zoeken. Bureaus met hun creatieve geesten kunnen ervoor zorgen dat die mensen het gezochte ook vinden.