Jenx communicatiebureau in Wageningen
Agri en Food
Nieuwe Markten
jenx_header_middelenenmedia
jenx_header_PR

Wil je optimaal gebruik maken van social media?

We zien steeds vaker dat bedrijven een standpunt innemen in een bepaalde discussie en dit actief uitdragen. Bedrijven die dit doen, maar niet authentiek overkomen, worden veelvuldig bekritiseerd op social media.

In de laatste commercial van Heineken “The night belongs tot the vaccinated” doet het merk een opvallende oproep tot vaccineren. Daarin worden twee bevolkingsgroepen tegenover elkaar geplaatst; het jongere uitgaanspubliek en de ouderen. Enerzijds wordt door Heineken gesuggereerd dat je zonder vaccinatie niet meer naar een bar of discotheek kunt. Anderzijds worden oudere mensen afgeschilderd als malle eppies die zichzelf belachelijk maken op de dansvloer, als de jongeren zich daar niet meer mogen laten zien. Heineken schoffeert twee doelgroepen in een klap. Het commentaar op social media is dan ook niet van de lucht.

De “PC-movement” (politically correct-movement) veroorzaakt dat mensen steeds vaker kiezen voor merken die dezelfde standpunten hebben als zij. Denk als merk goed na hoe je dat in een vat giet, want anders raak je klanten kwijt. Biermerk Heineken kan dus beter uit een ander vaatje tappen…