Jenx communicatiebureau in Wageningen
Agri en Food
Nieuwe Markten
jenx_header_middelenenmedia
jenx_header_PR

SEO voor dummies

SEO voor dummies
SEO voor dummies

Google verwerkt gemiddeld 100 miljard zoekopdrachten per maand, grote kans dus dat jouw bedrijf ook wordt gezocht. Volg dit korte 3-stappenplan om een snelle slag te maken met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het doel: zo hoog mogelijk eindigen in de Google resultaten en je concurrenten slimmer af zijn.

TIP
Voor alle SEO-stappen geldt: het principe is simpel maar laat je wel eerst goed voorlichten alvorens je begint. Met gezond verstand kom je een heel eind maar er zitten nogal wat belangrijke technische haken en ogen aan het hele SEO proces. Google beloont goede SEO met hogere zoekresultaten, maar bestraft helaas ook slechte SEO met lagere zoekresultaten.

Stap 1: zoekwoorden
Verplaats je eens in je toekomstige klant: als iemand jouw soort dienst of product zoekt op Google, welke woorden gebruikt hij of zij dan? Breng deze woorden in kaart. Vervolgens kijk je hoeveel mensen er zoeken op deze woorden (per maand). Ook even checken of je concurrenten aan SEO op dezelfde zoektermen doen, dan kun je daarna goed bepalen of en hoeveel het zin het heeft om er tijd en energie in te steken. Beste tool om te checken wat het zoekvolume op bepaalde woorden is de Google Keywordplanner.

Stap 2: website aanpassen
Wanneer je de belangrijkste zoektermen hebt geïdentificeerd kun je je website erop gaan aanpassen: herschrijf je teksten, optimaliseer titels en (tussen)kopjes, geef foto’s tags mee en zorg voor een sitemap. Er zijn diverse online tools om te checken of je website een goede SEO-score heeft. Sommige zijn zelfs gratis.

Stap 3: link- en likebuilding
Om te zorgen dat je website een goede “puntentelling” krijgt van Google zul je zoveel mogelijk andere websites die in dezelfde branche zitten en die reeds een goede score hebben, in kaart moeten brengen en vragen of zij (betaald of onbetaald) een link naar je website willen opnemen (let op ook hier zijn bepaalde technische voorwaarden aan verbonden). Op deze manier krijgt je website extra “punten” die Google oppikt op het moment dat ie je website indexeert. Hoe meer punten, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten. Dit geldt ook voor social media zoals Facebook: hoe meer likes en volgers je hebt, hoe meer punten je website krijgt. It’s all connected.

Succes! Vragen? erik@jenx.nl