Shoppen met algoritmes
De laatste jaren zijn er steeds meer mogelijkheden om via social media producten te verkopen. Waar aanbieders voorheen konden adverteren op social media en gebruikers doorverwezen naar hun webwinkel, kunnen producten nu worden aangeschaft zonder dat men het social mediaplatform verlaat.
Met de inzet van zelflerende algoritmes kunnen grote hoeveelheden data worden geanalyseerd, waardoor een platform steeds beter in staat is een product op het juiste moment aan te bieden aan een individu.
De keerzijde van zelflerende algoritmes
Deze ontwikkeling heeft ook een schaduwzijde; algoritmes richten zich op het verbeteren van verkopen en kijken niet naar eventuele kwalijke neveneffecten. Een van die neveneffecten van het gebruik van algoritmes is de toegenomen interesse van mensen in samenzweringstheorieën. Deze vaak spectaculaire beweringen worden veel aangeklikt, waardoor algoritmes ze ook weer aan anderen laten zien. Het algoritme vraagt zich in zo’n geval niet af of de content wel klopt. Algoritmes verspreiden hierdoor dus vaak nepnieuws.
In Zondag met Lubach werd aandacht besteedt aan dit verschijnsel in zijn aflevering ‘de fabeltjesfuik’. https://www.youtube.com/watch?v=FLoR2Spftwg
Hier is een mooie film/documentaire over gemaakt (te zien op Netflix), genaamd: The Social Dilemma. https://www.imdb.com/title/tt11464826/
Social commerce in 2021
Door de pandemie werd er veel meer online besteld dan voorheen. Onderstaande grafiek geeft deze trend weer. In het Verenigd Koninkrijk is het aandeel E-commerce in drie maanden tijd net zoveel gestegen als in de vijf jaar ervoor.
Facebook- en Instagram Shop
Van alle social commerce platforms is Facebook het meest volwassen. Het is al en paar jaar mogelijk om je productcatalogus op Facebook te zetten en te adverteren. Tegenwoordig kan je zelfs een custom winkelomgeving maken. Je kunt deze shop vervolgens met een paar kliks ook op Instagram plaatsen.
Let er echter wel op. Nu klanten niet meer op de website komen is het belangrijk dat de winkelomgeving op Facebook en Instagram de juiste uitstraling heeft. Maak daarom goed gebruik van de designfeatures van deze platforms en zorg voor het juiste beeldmateriaal.
Klantenservice op social media
Een bijkomend voordeel is dat Facebook ook WhatsApp bezit. Door Facebook, Instagram en WhatsApp aan elkaar te koppelen kunnen vragen van klanten of prospects worden behandeld vanuit één van de drie platforms.
Door chatbots in te zetten kan de klantenservice ook nog (deels) worden geautomatiseerd. Chatbots beantwoorden vragen die binnenkomen automatisch en leren door middel van de feedback die zij krijgen.
Een ander groot voordeel van chatbots is de reactiesnelheid. Chatbots reageren vrijwel direct nadat een vraag binnenkomt. Wanneer de chatbot geen juist antwoord kan geven op een vraag, kan een mens altijd het gesprek overnemen.
Veelgebruikte chatbots voor social commerce zijn:
Pinterest Shopping
Net als Facebook en Instagram werkt ook Pinterest hard aan de shopping mogelijkheden op het platform.
Momenteel zijn er twee manieren om producten op Pinterest aan te bieden:
Catalogi: het uploaden van een gegevensbron met productinformatie.
Uitgebreide pins: hiermee haalt Pinterest de juiste informatie direct van je website.
De Winkelpagina van HEMA.
Een pin van Tommy Hilfiger met daarnaast de producten in de foto.
Pinterest biedt gebruikers die een bepaald item in een foto mooi vinden, de mogelijkheid met een klik een overzicht te krijgen van soortgelijke producten.
Het is de verwachting dat social media commerce de komende jaren steeds groter zal worden. Aan de ene kant doordat we steeds meer online shoppen. Aan de andere kant omdat social media platforms veel aandacht besteden aan het succesvol aanbieden van producten en het verkopen ervan.
Social Media Wijzer 2021
Meer weten over social media in 2021? Download dan gratis onze Social Media Wijzer 2021 via deze link.